ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Ἱκανοποίηση θείας δικαιοσύνης; Ι΄
Αναπτύξαμε
στό προηγούμενο άρθρο μας τήν έννοια τής όργής τοϋ Θεοϋ και τονίσαμε ότι αύτή
είναι έμφανέστατη όχι μόνο στήν Παλαιά Διαθήκη άλλά και στήν Καινή και σέ όλη
τή μακραίωνη πατερική παράδοση.
Στό
τέλος αύτοϋ τοϋ άρθρου σημειώσαμε πώς και ή όργή τοϋ Θεοϋ στήν ούσία είναι
έκδήλωση τής άγάπης Του. Αύτό τό στοιχείο είναι πολύ σημαντικό και θά τό
πραγματευθοϋμε άναλυτικότερα στό παρόν άρθρο.
Ή
τιμωρητική όργή τοϋ Θεοϋ είναι έκδήλωση τής άγάπης Του, πρωτίστως διότι άποσκοπεΐ
στή μετάνοια τών άμαρτωλών. 'Εκδηλώνεται τιμωρητικώς πρός αύτούς, «ίνα
ποθήσουσι τόν Θεόν, οΰ καταπεφρονήκασιν»· γιά νά ποθήσουν τόν Θεό, τόν Όποιο
έχουν περιφρονήσει1. «'Οργίζεται» και «τιμωρεί» ό Θεός, γιά νά φέρει σέ
συναίσθηση τόν άμαρτωλό και νά τόν οδηγήσει σέ μετάνοια και άλλαγή ζωής. Νά τόν
οδηγήσει δηλαδή κοντά Του, στήν άληθινή εύτυχία. "Εχει δέ συμβεί
άναρίθμητες φορές στή διάρκεια τής ιστορίας αύτό.
Τί
γίνεται όμως στις περιπτώσεις έκεΐνες πού ό άμαρτωλός δέν συνέρχεται παρά τήν
τιμωρητική έκδήλωση τής «όργής τοϋ Θεοϋ»;
Και
σ' αύτές τις περιπτώσεις, έμφανιζόμενος ώς «οργισμένος» και «τιμωρών» ό Θεός,
έξ άγάπης ένεργεΐ. Εξ άγάπης και πρός τόν άμετανόητο άμαρτωλό και πρός τούς
άλλους άνθρώπους, γιά νά παραδειγματιστοϋν.
Και
τό μέν νά παραδειγματιστοϋν οί άλλοι τό κατανοούμε εύκολότερα. Πράγματι, ή
τιμωρία προσώπων ή συνόλων πού άμαρτάνουν προκλητικά και άσεβώς προξενεί φόβο
σέ πολλούς, μέ άποτέλεσμα είτε νά συγκρατούνται άπό τό νά άμαρτή- σουν είτε νά
μετανοούν γιά τά άμαρτήμα- τά τους. Τό λέει σαφώς ό άπόστολος Πέτρος: Ό Θεός
«πόλεις Σοδόμων και Γομόρρας τεφρώσας καταστροφή κατέκρι- νεν, ύπόδειγμα
μελλόντων άσεβεΐν τεθει- κώς»· έκανε στάχτη τά Σόδομα και τά Γό- μορρα
καταδικάζοντάς τα σέ ολοσχερή καταστροφή, γιά νά άποτελοϋν φοβερό παράδειγμα σέ
όσους έπρόκειτο νά άσε- βήσουν μέ τόν ίδιο τρόπο, ώστε νά φοβηθούν και νά μήν
τό κάνουν (Β' Πέτρ. β' 6).
(Είναι
κατάλληλο σ' αύτό τό σημείο νά άνοίξουμε σύντομη παρένθεση. Ό σημερινός κόσμος
πού μέ πρωτοφανή μανία προβάλλει και νομιμοποιεί τό βρωμερό πάθος τοϋ
Σοδομισμοΰ, τής ομοφυλοφιλίας δηλαδή, όπως ονομάζεται, δέν αντιλαμβάνεται ότι
θά έχει τήν ίδια τύχη μέ τά Σόδομα και τά Γόμορρα;).
Άς
έπανέλθουμε όμως στό θέμα μας. Είπαμε ότι κατανοούμε κάπως ώς άγάπη τήν
έκδήλωση τής τιμωρητικής ένέργειας τής «όργής» τοϋ Θεοϋ, προκειμένου νά
συνετισθούν οί άλλοι. Πώς όμως μπορεί νά θεωρηθεί έκδήλωση άγάπης γιά τόν ίδιο
τόν άμαρτωλό, όταν αύτός δέν μετανοεί; Και σ' αύτές τίς περιπτώσεις τό ϊδιο
ισχύει. 'Εκδήλωση τής αγάπης τοϋ Θεοϋ είναι ή τιμωρητική έκδήλωση τής «όργής»
Του.
Πρωτίστως
άπό τήν πλευρά τοΰ ϊδιου τοϋ άμαρτωλοϋ, διότι τό νά ύποστεΐ τήν τιμωρητική
ένέργεια τής «όργής» τοϋ Θεοϋ είναι ή έλαφρότερη τιμωρία πού θεωρεί ό 'ίδιος
ό άμαρτωλός άνθρωπος ότι είναι δίκαιο νά τοΰ έπιβληθεΐ. 'Επειδή άν δέν έκδηλώσει
τιμωρητικώς τήν «όργή» Του ό Θεός, ό άμαρτωλός είτε έν ζωή, άν έχει κάποια
συναίσθηση, είτε μετά θάνατον, όπότε θά τοΰ φανερωθεί ή άλήθεια τών
πραγμάτων, θά ύποφέρει πολύ χειρότερα. Ή έκδήλωση τής «όργής» τοΰ Θεοϋ ένεργεΐ
άνακουφιστικά γιά τήν άμαρτία του. Τό θέμα αύτό τό πραγματεύεται μέ δύναμη ό
ιερός Χρυσόστομος φέρνοντας μεταξύ τών άλλων καί τό έξής παράδειγμα: 'Άς
ύποθέσουμε, λέει, ότι είναι κάποιος ληστής καί κακοϋργος πού έχει καταδικασθεί
καί οδηγείται στόν θάνατο. Τόν βλέπει ό βασιλιάς καί στή θέση τοϋ κακούργου
βάζει τόν μοναχογιό του, ώστε αύτός νά θεωρηθεί ένοχος τών κακουργημάτων καί
νά ύποστεΐ τόν οφειλόμενο θάνατο- τόν δέ κακούργο τόν άνυψώνει «εις μεγάλην
άρχήν», σέ κορυφαίο άξίωμα μέσα στό κράτος. Ό κακούργος όμως, «μετά τήν σωτηρίαν
καί τήν δόξαν τήν άπόρρητον», φθάνει στό σημείο νά ύβρίσει τόν βασιλιά. Λοιπόν,
έπιλέγει ό Άγιος, αύτός ό άνθρωπος, «εϊ γε νοΰν είχεν», άν είχε έστω λίγο
μυαλό, δέν θά προτιμούσε «μυριάκις άποθανεΐν», νά πεθάνει μύριες φορές; Κι άν
ύποτεθεΐ ότι ό βασιλιάς δέν τόν τιμωρήσει, αύτό δέν θά είναι άπείρως χειρότερη
τιμωρία γιά τόν ϊδιο; Διότι πολύ περισσότερο άνακουφίζει τόν ένοχο άνθρωπο τό
νά τιμωρηθεί («δίκην δούναι») παρά τό νά μείνει άτιμώρητος («ή τό μή
κολάζεσθαι κόλασιν»)2. Αύτά ώς πρός τό τί αισθάνεται ό 'ίδιος ό άμαρτωλός. Άπό
τήν πλευρά τοϋ Θεοϋ τώρα καί άντικειμενικώς έξεταζόμενη ή τιμωρητική ένέργεια
τής «όργής» Του είναι έκδήλωση άγάπης, διότι έπιφέρει, κατά λόγον δικαιοσύνης,
μείωση τής αιώνιας τιμωρίας τοϋ άμαρτωλοϋ καί έλάφρυνση τής κολάσεώς του. Τόν
τιμωρεί ό Θεός έδώ καί γίνεται έλαφρότερη ή βασανιστική θέση του στήν
αιωνιότητα.
Ό
'ίδιος ό Κύριος τό βεβαίωσε, όταν είπε γιά τήν πόλη Καπερναούμ πού είχε δει
άναρίθμητα θαύματα, άλλά έμεινε άμετανόητη, ότι κατά τήν ήμέρα τής Κρίσεως τά
Σόδομα θά κριθούν έπιεικέστερα: «Γή Σοδόμων άνεκτότερον έσται έν ήμέρα κρίσεως
ή σοι» (Ματθ. ια' 24). Έτσι έρμηνεύει ό ιερός Χρυσόστομος τή σχετική περικοπή:
«Ειπών γάρ, ότι Ός άν μή δέξη- ται ύμάς, άποτινάξετε τόν κονιορτόν τών ποδών
ύμών, έπήγαγε λέγων- Άνεκτότερον έσται γη Σοδόμων καί Γομόρας έν ήμέρα
κρίσεως, ή τή πόλει έκείνη. Τω γάρ ειπείν άνεκτότερον, τοϋτο έδήλωσεν, ότι
κάκεΐνοι κολασθήσονται μέν, κουφότερον δέ, έπειδή καί ένταϋθα έδωκαν δίκην»3.
Νά
λοιπόν πώς ή ονομαζόμενη καί θεωρούμενη «όργή» τοϋ Θεοϋ δέν είναι τίποτε άλλο
παρά έκδήλωση τής άγάπης καί τής άπειρης φιλανθρωπίας τοϋ Θεού.
Στά
έπόμενα άρθρα θά άναπτύξουμε τήν έννοια τής δικαιοσύνης τοϋ Θεοϋ, όπως ήδη
έχουμε προαναγγείλει.
[1]
Ώριγένους (Άμφιβαλλόμενα), Σχόλια εις τήν Άπο- κάλυψιν, ΒΕΠΕΣ 17, 148: «ού τό
συμβεβηκός πάθος ονομάζεται Θεοϋ όργή καλούμενον, εξω ύπάρχον αύτοΰ, πλήν εις
χρείαν κατατασσόμενον τοις δεομένοις, ω καί παραδίδονται ώς ανάξιοι Θεού, ίνα
ποθήσουσι τόν Θεόν, ού καταπεφρονήκασιν, δτε ύπό τήν τοΰ χείρονος έξουσίαν
γίνονται».
2.
Ίω. Χρυσοστόμου,
Είςτήν Β' πρός Κορινθίους'Ομιλία ΙΑ', PG 61,479-480.
3. Ίω. Χρυσοστόμου, Εις τόν πλούσιον καί τόν
Λάζαρον λόγος τρίτης, PG 48, 999: «Καί άπλώς πάσα κόλασις, άν μέν έπί άμαρτωλών
γίνηται, ύποτέμνεται τό τής άμαρτίας φορτίον- άν δέ έπί δικαίων, φαιδροτέραν
αύτών εργάζεται τήν ψυχήν, καί μέγιστον έκατέροις τό κέρδος άπό τής θλίψεως
συμβαίνει» (PG 48, 1004).
Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
Δείτε σχετικά και:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου