Έλπίς μου ὁ Πατήρ, καταφυγή μου ὁ Υἱός, Σκέπη μου τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον. Τριὰς Ἁγία, δόξα Σοι.

Δεῦτε ἀπὸ θέας Γυναῖκες εὐαγγελίστριαι, καὶ τῇ Σιὼν εἴπατε· Δέχου παρ΄ ἡμῶν Χαρᾶς Εὐαγγέλια, Τῆς Ἀναστάσεως Χριστοῦ. Τέρπου, χόρευε, καὶ ἀγάλλου Ἱερουσαλήμ, τὸν Βασιλέα Χριστόν, θεασαμένη ἐκ τοῦ μνήματος, ὡς Νυμφίον προερχόμενον.


Παρασκευή 22 Μαρτίου 2013

THE TSAR (Ο ΤΣΑΡΟΣ) (ταινία/movie)



"Ο Τσάρος"
Συγκλονιστική η νέα ταινία του σκηνοθέτη της ταινίας Ostrov (το Νησί), Pavel Lunghin.
Ο τίτλος της είναι "Ο Τσάρος".
Θέμα της είναι η σύγκρουση του Ιβάν του τρομερού με τον Άγιο Φίλιππο μητροπολίτη Μόσχας, ο οποίος τον ήλεγχε για την σκληρότητά του, με αποτέλεσμα ο τσάρος να διατάξει τη δολοφονία του. 
Διαβάστε μια συνέντευξη του σκηνοθέτη Pavel Lungin και
δείτε ΟΛΗ την ταινία με ελληνικούς υπότιτλους:

Απ’όλη την περίοδο της ηγεμονίας του Ιβάν του Τρομερού,επικεντρώνεστε σ’ένα μόνο επεισόδιο:τη σύγκρουσή του με τον μητροπολίτη Μόσχας Φίλιππο…
-Αυτή η σύγκρουση είναι εμβληματική για τον Ιβάν .Στην προσπάθειά του να περιβάλλει την εξουσία του με θρησκευτική χροιά,αυτός ο ιεράρχης στέκονταν εμπόδιο.Ζούσε ένα αποκαλυπτικό όνειρο πεπεισμένος ότι πλησιάζει το τέλος του κόσμου,ενώ ο Φίλιππος ενσάρκωνε την απόλυτη αλήθεια,μια θρησκευτική αλήθεια η οποία τον έπνιγε και συναγωνιζόνταν την αλήθεια που αυτός ήθελε να επιβάλλει.Πίστευε ότι η δύναμή του έρχονταν από το Θεό και ότι δε χρειαζόνταν να υπογράψει κάποιο συμβόλαιο με τους υπηκόους του.Αυτό που ήθελε ήταν η λατρεία.  Αν η σοδειά ήταν φτωχή ή αν χανόνταν κάποιος πόλεμος,πάντα θεωρούσε υπεύθυνο τον λαό επειδή δεν αγαπούσε αρκετά τον ηγεμόνα του.
Και αυτή η έλλειψη αγάπης έφερνε την τιμωρία.Για τον τσάρο όλοι ήταν ενοχοι,όλοι ήταν προδότες και λίγο τον ένοιαζε να τιμωρηθούν οι αληθινοί ένοχοι.  Συγκεκριμένα μπορούσε να βασανίσει ή αποκεφαλίσει τον πρώτο τυχόντα.Ο μητροπολίτης Φίλιππος αντιτάχθηκε σ’αυτή την ιδέα της τυφλής λατρείας στην εξουσία και από εκείνη τη στιγμή έπρεπε να εξαφανιστεί πάση θυσιά.Ο Φίλιππος ενσαρκώνει εκείνες τις υπάρξεις ,που στις πιο δύσκολες εποχές ειναι έτοιμοι να θυσιάσουν τη ζωή τους.Είναι ένας άνθρωπος της Αναγέννησης..Ανακάλυψα ότι δεν ήταν μόνο μηχανικός αλλά εφευρέτης και αρχιτέκτονας.
Ο Ιβάν ο Τρομερός έμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του ένας άνθρωπος του Μεσαίωνα,ο οποίος αρνιόνταν κάθε πολιτική,πολιτιστική και αισθητική αλλαγή…Εξαιτίας του η Ρωσία έχασε την Αναγέννηση
Ο τσάρος που περιγράφετε εμφανίζεται ταυτόχρονα ως ένας ειδωλολάτρης βασιλιάς και ένας χριστιανός ηγεμόνας.
Για εμένα ήταν ένας αιρετικός.Είχε απομακρυνθεί από την ορθόδοξη πίστη.Τα μέλη της προσωπικής του φρουράς ήταν ντυμένα με μοναχικά ενδύματα.Είχε φτιάξει μια παράξενη εκκλησία στο παλάτι του και λειτουργούσε από τις 12 το βράδυ έως στις 5 το πρωί,έχοντας γύρω του την φρουρά του.
πηγή: www.antifono.gr
Πως δέχτηκαν την ταινία σας στη Ρωσία;
Οι ‘’πατριώτες’’,οι οποίοι είναι μια ετερογενής ομάδα από κομμουνιστές,μοναρχικούς και εθνικιστές της άκρας δεξιάς, το περιφρόνησαν και διαδήλωσαν για να μην προβληθεί η ταινία.Η Ρωσία είναι μια χώρα που ζει με μύθους.Οι άνθρωποι δε θέλουν να παραδεχθούν ποιος πραγματικά ήταν ο Ιβάν ο Τρομερός.Αυτάς δημιούργησε τον τυπικό ρωσικό μύθο ότι η εξουσία είναι αμείλικτη,σκληρή και ότι εργαζεται για το καλό του λαού.
Ο δεύτερος μύθος είναι αυτός που θέλει τη Ρωσιά παντοτε περικυκλωμένη από εχθρικές χώρες που συναγωνίζονται ποιος θα εξαφανίσει πρώτος τη χώρα.Για το μέσο Ρώσο ,ένας ευρωπαίος κυβερνήτης ή ένας Αμερικάνος το μόνο που σκέφτονται είναι ένα πράγμα:πώς να κάνουν κακοστη Ρωσία.Μην προσπαθήσετε να τους πείσετε για το αντίθετο…Δύναμη με θεική χροιά κόντρα στη θρησκευτική δύναμη,παρανοικό ντελίριο κόντρα στη θρησκευτική πίστη…μια δυνατή μονομαχία την οποία ενσαρκώνουν δυο πολύ καλοί ηθοποιοί, ο Πιότρ Μαμόνωφ και ο ‘Ολεγκ Γιανκόφσκι


Στὴν Ρωσία τοῦ 16ου αἰῶνος, μὲ τὴν χώρα στὸ χεῖλος τοῦ χάους, ὁ Ἰβὰν ὁ Τρομερὸς πιστεύει ἀκράδαντα ὅτι εἶναι ἐπιφορτισμένος μὲ ἱερὴ ἀποστολή. 
Πιστεύοντας ὅτι μπορεῖ νὰ κατανοήσει καὶ νὰ ἑρμηνεύσειν τὰ σημεῖα τῶν καιρῶν, βλέπει τὴν Τελικὴ Κρίση νὰ πλησιάζει. 
Ἐγκαθιδρύει ἀπόλυτη ἐξουσία, ἐξολοθρρεύοντας ἀδυσώπητα ὅποιον βρεθεῖ στὸ δρόμο του. 
Κατὰ τὴ διάρκεια αὐτῆς τῆς βασιλείας τοῦ τρόμου, ὁ Φίλιππος, Καθηγούμενος τῆς Μονῆς στὴ νῆσο Σολοβέτσκη, μέγας λόγιος καὶ στενὸς φίλος του Ἰβάν, τολμᾶ νὰ ἀντιταχθεῖ στὴν μυστικιστικὴ τυραννία τοῦ ἡγεμόνα. 
Ἀκολουθεῖ σύγκρουση ἀνάμεσά σε δύο ἐντελῶς ἀντίθετες ἀπόψεις γιὰ τὸν κόσμο, σπάζοντας τὴν ἠθικὴ καὶ τὴ δικαιοσύνη, τὸ Θεὸ καὶ τοὺς δύο ἄνδρες. 
Μιὰ ταινία ὑψηλοῦ ἐπιπέδου μὲ ἐξαιρετικὲς ἑρμηνεῖες ἀπὸ τοὺς Μαμόνωφ καὶ Γιανκόφσκη. 
Ἀλληγορία τῆς σταλινικῆς Ρωσίας.   /


Ο Άγιος Φίλιππος, Μητροπολίτης Μόσχας
κατά κόσμο Θεόδωρος, καταγόταν από τη ευγενή οικογένεια των Kolichevi, και κατείχε εξέχουσα θέση στη Δούμα Boyar στο δικαστήριο των ηγεμόνων της Μόσχας. Γεννήθηκε το έτος 1507. Ο πατέρας του, Stephen Ivanovich, "ήταν ένας άνθρωπος φωτισμένος και γεμάτος με στρατιωτικό πνεύμα" και ετοίμασε προσεκτικά τον γιο του για να λάβει θέση σε κάποια κυβερνητική υπηρεσία. Η ευσεβής μητέρα του Βαρβάρα, η οποία εκοιμήθη ως μοναχή με το όνομα Βαρσανουφία, εμφυτεύσε στην ψυχή του γιου της ειλικρινή πίστη και βαθιά ευσέβεια. Ο νεαρός Θεόδωρος Kolichev εφάρμοζε με επιμέλεια την Αγία Γραφή και τις γραφές των Αγίων Πατέρων.
Ο Μεγάλος Πρίγκιπας της Μόσχας Βασίλειος ο ΙΙΙ, ο πατέρας του Ιβάν του Τρομερού, τον προώθησε στο δικαστικό κλάδο, αλλά τον νεαρό Θεόδωρο, δεν τον προσέλκυε αυτή η προοπτική. Έχοντας επίγνωση της ματαιοδοξίας και των αμαρτιών του, ο Θεόδωρος ελκύονταν από την ανάγνωση βιβλίων και από τις επισκέψεις στις εκκλησίες.
Η ζωή στη Μόσχα απωθούσε τον νεαρό ασκητή. Την Κυριακή, 5 Ιουνίου 1537, κατά τη Θεία Λειτουργία, ο Θεόδωρος αισθάνθηκε στην ψυχή του έντονα τα λόγια του Σωτήρα: "Κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να υπηρετήσει δύο κυρίους" (Mατθ. 6, 24), τα οποία καθόρισαν τελικά τη ζωή του. Διακαώς προσεύχεται στους θαυματουργούς αγίους της Μόσχας και χωρίς να χαιρετήσει τους συγγενείς του, έφυγε κρυφά από τη Μόσχα και για λίγο καιρό κρύφτηκε, μακριά από τον κόσμο, στο χωριό Khizna, κοντά στην Λίμνη Onega, κερδίζοντας τα προς το ζειν ως βοσκός. Μετά έφυγε για το φημισμένο μοναστήρι Solovki στη Λευκή Θάλασσα.
Εκεί μετά από ενάμιση χρόνο δοκιμών, ο ηγούμενος Αλέξιος του έκανε τη μοναχική κουρά, δίνοντάς του το όνομα Φίλιππος και έκανε υπακοή στον Γέροντα Jonah Shamina, έναν συνομιλητή του Αγίου Αλεξάνδρου του Svir (+ 30 Αύγουστου).
Υπό την καθοδήγηση των έμπειρων γερόντων ο Φίλιππος συνδύασε την αδιάλειπτη προσευχή με την εργασία με ένα βαρύ σφυρί. Το 1546 στο Νόβγκοροντ, ο αρχιεπίσκοπος Θεοδόσιος έκανε τον Φίλιππο ηγούμενο της μονής Solovki. Το μοναστήρι γνώρισε πνευματική αναγέννηση. Ο Άγιος Φίλιππος έχτισε δύο ναούς: την εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, το έτος 1557, και την εκκλησία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα. Ο ηγούμενος εργάστηκε και ο ίδιος ως απλός εργάτης, βοηθώντας να βελτιώσουν τα τείχη της εκκλησίας της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος. Η πνευματική ζωή σε αυτά τα χρόνια άνθισε στο μοναστήρι, αγωνιζόμενος ο Άγιος με τους εν Χριστώ αδελφούς του και υποτακτικούς του –Αγίους Ιωάννη και Λογγίνο της Γιαρένγκα (+ 3 Ιουλίου) και Βασσιανό και Ιωνά του Πέρτομινσκ (+ 12 Ιουλίου). Ο Αγ. Φίλιππος συχνά αποσύρονταν σε ένα ερημικό σημείο στην άγρια φύση για προσευχή, σε ένα μέρος που έμεινε γνωστό αργότερα ως την έρημο Philippov.
Αλλά ο Κύριος προετοίμαζε τον Άγιο για κάτι άλλο. Στη Μόσχα,ο τσάρος Ιβάν ο Τρομερός θυμήθηκε τον ερημίτη του Solovki, τον οποίο γνώριζε από την παιδική του ηλικία. Ο Τσάρος ελπίζει να βρει στον Άγιο Φίλιππο έναν πνευματικό σύμβουλο. Η επιλογή του Αγίου Φιλίππου ως αρχιποιμένα της Ρωσικής Εκκλησίας του φαινόταν ως η καλύτερη δυνατή. Για μεγάλο χρονικό διάστημα ο Άγιος αρνήθηκε να αναλάβει το μεγάλο αυτό βάρος. Δεν είχε νόημα καμία πνευματική συγγένεια με τον Ιβάν. Προσπάθησε να πείσει τον Τσάρο για την κατάργηση της Oprichniki (μυστική αστυνομία). Ο Ιβάν ο Τρομερός επιχείρησε να υποστηρίξει την πολιτική αναγκαιότητα της. Τέλος, ο φοβερός Τσάρος και το ιερό Μητροπολιτικό Συμβούλιο ήρθαν σε συμφωνία: ο Φίλιππος να μην παρεμβαίνει στις υποθέσεις της Oprichniki και τη λειτουργία της κυβέρνησης.
Στις 25 Ιουλίου 1566 έγινε η ενθρόνιση του ιεράρχη στη Μόσχα. Ο Ιβάν ο Τρομερός ήθελε την Oprichnina σαν μια μορφή μοναστικής αδελφότητας, και να υπηρετούν τον Θεό με όπλα και στρατιωτικά έργα. Οι Oprichniki έπρεπε να ντύνονται με μοναχικό ένδυμα και να παρακολουθούν τις μακριές και κουραστικές ακολουθίες στην εκκλησία, που διαρκούσαν από τις 4 έως τις 10 η ώρα το πρωί. Ο Φίλιππος θεώρησε ότι είναι αδύνατο να αναμειγνύετε το γήινο με το ουράνιο και ο Σταυρός να εξυπηρετεί το ξίφος. Είδε πόσο αμετανόητοι ήταν, και πόση κακία και φθόνος κρυβόταν κάτω από τις μαύρες κεφαλές των Oprichniki. Υπήρχαν δολοφόνοι μεταξύ τους και αιματοχυσίες. Ο Ιβάν ο Τρομερός ήθελε να "λευκάνει" τη μαύρη αδελφότητά του ενώπιον του Θεού.
Ο Αγ. Φίλιππος αποφάσισε να εναντιωθεί στον Ιβάν εξαιτίας και ενός νέου κύματος εκτελέσεων κατά τα έτη 1567-1568. Η οριστική ρήξη επήλθε την άνοιξη του 1568, όταν ο Τσάρος με τους Oprichniki του εισήλθαν στον καθεδρικό ναό της Κοιμήσεως με μοναχικά ενδύματα, όπως ήταν τα έθιμά τους και ο Άγιος Φίλιππος αρνήθηκε να ευλογήσει τον τσάρο και άρχισε να καταγγέλλει ανοιχτά τις άνομες πράξεις που διέπρατταν οι Oprichniki. Ο Τσάρος άρχισε να δείχνει όλο και μεγαλύτερη σκληρότητα σε όσους ήταν αντίθετοι. Οι εκτελέσεις ακολουθούσαν η μία μετά την άλλη. Η τύχη του Ομολογητή Αγίου Φιλίππου ήταν σφραγισμένη. Αλλά ο Ιβάν ήθελε να κρατήσει τα προσχήματα. Συστάθηκε ένα μητροπολιτικό δικαστήριο για να αποδώσει διάφορες κατηγορίες στο Μητροπολίτη Φίλιππο. Θα κατηγορηθεί ακόμη και για μαγεία με πρωτοστάτη τον ηγούμενο του Solovki και μερικούς καλόγερους. Ακόμη, μετά από την ποινή φυλάκισης που του είχε επιβληθεί υποχρέωσαν τον Άγιο Φίλιππο να λειτουργήσει στον καθεδρικό ναό της Κοιμήσεως. Αυτό έγινε στις 8 Νοεμβρίου 1568.
Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας μπήκαν μέσα στο ναό οι Oprichniki (μυστική αστυνομία). Τον ξέντυσαν από τα άμφια και τον έντυσαν με κουρέλια, τον έσυραν έξω από την εκκλησία και τον οδήγησαν μακριά, στο μοναστήρι των Θεοφανείων. Τον φυλάκισαν στο κελάρι του μοναστηριού. Τοποθέτησαν στα πόδια του και στα χέρια του αλυσίδες και μια βαριά αλυσίδα γύρω από το λαιμό του και τον άφησαν νηστικό. Έβαλαν δίπλα του και μια νηστική αρκούδα. Μετά από λίγες μέρες τον βρήκαν προσευχόμενο ενώ η αρκούδα καθόταν δίπλα του ήσυχη. Αντί ο τσάρος να μαλακώσει, θύμωσε πιο πολύ και διέταξε να σκοτώσουν όλους τους συγγενείς του (το γένος Κολάτσεφ) μεταξύ των οποίων και τον αγαπημένο του ανιψιό, του οποίου το κομμένο κεφάλι έφεραν στον Άγιο Φίλιππο.
Τέλος, τον οδήγησαν μακριά στο μοναστήρι Τβερ Otroch. Στις 23 Δεκέμβριου 1569, ο Άγιος θανατώθηκε από τον Maliuta Skuratov, τον πιο τρομερό από τους φρουρούς του τσάρου.
Το 1591 όταν τσάρος ήταν ο Θεώδωρος Ιβάνοβιτς τα λείψανά του Αγίου μεταφέρθηκαν στο Solovki. Τα μηναία του 1636 γράφουν για το πόσο πολύ τιμόταν ο Άγιος. Το 1646 ο τσάρος Αλεξέι Μιχαήλοβιτς αποφάσισε τη μεταφορά του άφθαρτου λειψάνου στον καθεδρικό ναό της κοιμήσεως στη Μόσχα, όπου έβαλαν στο χέρι του Αγίου ένα γράμμα, με το οποίο ζητούσαν να συγχωρήσει τον Ιβάν για όσα του έκανε.
Αρχικά, η μνήμη του Αγίου Φιλίππου εορτάστηκε από τη Ρωσική Εκκλησία στις 23 Δεκεμβρίου. Το 1660 η γιορτή μεταφέρθηκε στις 9 Ιανουαρίου, ενώ η ανακομιδή του λειψάνου του στη Μόσχα εορτάζεται στις 31 Ιουλίου.
Περισσότερα γιά τον Βίο του Αγίου διαβάστε στο βιβλίο του Μοναχού Παϊσίου, "Ο Άγιος Φίλιππος ο Ιερομάρτυς", εκδ. Ιερά Καλύβη Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, Νέα Σκήτη, Άγιον Όρος.
Πηγή: http://proskynitis.blogsp ot.com/2011/12/blog-post_ 8077.html
& http://koinoniaagion.blog spot.com/2010/01/o.html
In 16th-century Russia in the grip of chaos, Ivan the Terrible strongly believes he is vested with a holy mission. Believing he can understand and interpret the signs, he sees the Last Judgment approaching. He establishes absolute power, cruelly destroying anyone who gets in his way. During this reign of terror, Philip, the superior of the monastery on the Solovetsky Islands, a great scholar and Ivan's close friend, dares to oppose the sovereign's mystical tyranny. What follows is a clash between two completely opposite visions of the world, smashing morality and justice, God and men. A grand-scale film with excellent leading roles by Mamonov and Yankovsky. An allegory of Stalinist Russia.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου