Έλπίς μου ὁ Πατήρ, καταφυγή μου ὁ Υἱός, Σκέπη μου τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον. Τριὰς Ἁγία, δόξα Σοι.

Δεῦτε ἀπὸ θέας Γυναῖκες εὐαγγελίστριαι, καὶ τῇ Σιὼν εἴπατε· Δέχου παρ΄ ἡμῶν Χαρᾶς Εὐαγγέλια, Τῆς Ἀναστάσεως Χριστοῦ. Τέρπου, χόρευε, καὶ ἀγάλλου Ἱερουσαλήμ, τὸν Βασιλέα Χριστόν, θεασαμένη ἐκ τοῦ μνήματος, ὡς Νυμφίον προερχόμενον.


Δευτέρα 13 Μαΐου 2013

Η ΗΘΙΚΗ ΑΞΙΑ ΜΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ



KYRIAKH TOY PASXA2












Μαριάννας Ζήση

ΑΓΙΟΣ  ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ: 
Ο άνθρωπος ως ον συνειδητόν είναι καταλογιστόν. Διότι δύναται να επιγνώ την ηθικήν αξίαν πράξεως τινός, να βουληθή να πράξει  αυτήν ή να αρνηθεί την εκτέλεσιν αυτής. Αι εν αυτώ ηθικαί δυνάμεις καθιστώσιν αυτόν υπεύθυνον των εαυτού πράξεων ως πράττοντα εκουσίως και δυνάμενον ελευθέρως να πράξη το αγαθόν ή το κακόν.
Είναι πολύ σημαντική η  γνωστοποίηση, μέσω των παραπάνω λόγων ότι ο άνθρωπος έχοντας συνείδηση και σκέψη έχει τη δυνατότητα της επίγνωσης της ηθικής αξίας  που έχει η κάθε πράξη. Και βέβαια  ότι οι  ηθικές δυνάμεις, οι οποίες ενυπάρχουν σε αυτόν τον καθιστούν υπεύθυνο για τις πράξεις του μια που εκούσια και ελεύθερα μπορεί να πράξει το αγαθό ή το κακό.
Ο ηθικός προσανατολισμός, που  πρέπει να  διακατέχει μια πράξη, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο γίνεται , είναι τα δύο στοιχεία  που υπογράφουν αν τελικά θα καταταγεί αυτή στον τομέα του αγαθού ή του κακού.
Τι συμβαίνει όμως όταν μια πράξη μπορεί να παρουσιαστεί με ένα «αγαθό» κίνητρο αλλά επί της ουσίας να μην υπάρχει ηθική αξία  και  ηθικός προσανατολισμός;
Όλες οι παραπάνω σκέψεις  προέκυψαν μετά την ανάγνωση ενός ρεπορτάζ με τον τίτλο «Κάντο όπως ο Ναζωραίος». Εν όψει του Πάσχα ο γραφών είχε την σύλληψη να αντιπαραθέσει τα θαύματα που έκανε ο Χριστός με τα θαύματα που έχει κάνει έως σήμερα η επιστήμη.
Παραμερίζοντας τα αρχικά αρνητικά συναισθήματα και τη γελοιότητα όταν πρωτοαντίκρισα το θέμα, αισθάνθηκα υποχρεωμένη να αναφερθώ σ’ αυτό.
Ο τίτλος και η όλη σκέψη γι’ αυτό το ρεπορτάζ επιδέχεται πολλά σχόλια , όμως τα αφήνω και αυτά ασχολίαστα στην κρίση του κάθε αναγνώστη και συνεχίζω.
Στο ρεπορτάζ   αντιπαρατίθενται στοιχεία επιστημονικά αναφορικά με την παρθενογένεση, τη θεραπεία του παραλύτου, τον πολλαπλασιασμό της τροφής, τη θεραπεία της τύφλωσης και την ανάσταση των νεκρών.
Επιλέγω να σχολιάσω όσα γράφονται σχετικά με τον πολλαπλασιασμό της τροφής. Με αναφορά στα δύο θαύματα του πολλαπλασιασμού των άρτων και των ιχθύων γράφεται ότι οι επιστήμονες μέσα από τη γενετική μηχανική έχουν καταφέρει από τη δεκαετία του 1960 να φτιάξουν καινούργιους υβριδικούς σπόρους σιτηρών και συνθετικά λιπάσματα, με την οποία έχουν αυξήσει την γεωργική παραγωγή. Όσον αφορά τα ψάρια, κατάφεραν να τα πολλαπλασιάσουν με διαφορετικό τρόπο: ο πρώτος γενετικά τροποποιημένος σολομός αναπτύσσεται σε ένα αντί για δύο χρόνια. Τα πρώτα γενετικά τροποποιημένα ψάρια αναμένεται να διατεθούν την επόμενη εβδομάδα στην αγορά των Η.Π.Α χωρίς μάλιστα να έχουν τη σήμανση «γενετικά τροποποιημένο», όπως ισχύει και με τα φυτά. Κι αυτό γιατί ο αμερικάνικος Οργανισμός τροφίμων και Φαρμάκων έκρινε ότι δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα μεταλλαγμένα και τα κανονικά ψάρια.
Όλο αυτό πώς θα  μπορούσε να χαρακτηριστεί ως  αγαθό  ή κακό;
Φαίνεται ότι  το κίνητρο  είναι η αύξηση της γεωργικής παραγωγής ή η αντιμετώπιση του υποσιτισμού, αρχικά  φ α ι ν ε τ α ι ως καλό, είναι όμως καλό;
Υπάρχει ηθικός προσανατολισμός  σε αυτή την κίνηση;
Υπάρχει επίγνωση της  ηθικής αξίας αυτής της πράξης;
Άραγε πώς επιδρούν π.χ  μακροπρόθεσμα οι ντομάτες στον ανθρώπινο οργανισμό; Αυτές που  είναι όλες ίδιες, φουσκωμένες, γυαλιστερές και δεν σαπίζουν εύκολα μια που έχουν γονίδιο ψαριού;
Το ψάρι αυτό, ο σολομός, που φτιάχτηκε από τον Δημιουργό για να ολοκληρώνεται η ανάπτυξή του σε δύο χρόνια μπορεί να είναι το ίδιο με αυτό που αναπτύσσεται σε ένα;
Αισθάνομαι  ότι  όλα  έχουν  πάρει  τον  κατήφορο από  τη στιγμή που έπαψε  να υπάρχει  σεβασμός στον  Δημιουργό  και  τα δημιουργήματά του  και  όλα  αυτά γιατί  έπαψε να  υπάρχει η  έννοια  του ήθους, η οποία αντικαταστάθηκε πλήρως με την έννοια του κέρδους.
Σαφέστατα και μέσα στους αιώνες απέδειξε ο άνθρωπος  με την πορεία ότι είναι δυνατός, ευφυής και ικανός για όλες αυτές τις επιστημονικές ανακαλύψεις, που έχουν πραγματοποιηθεί..
Όμως κατά πόσο μπορεί πραγματικά να ωφεληθεί ο άνθρωπος από την όποια ανακάλυψη όταν αυτή  δεν διακατέχεται  από μία ακλόνητη ηθική αξία και έναν ξεκάθαρο ηθικό προσανατολισμό;
Έπεται συνέχεια!

enromiosini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου