Έλπίς μου ὁ Πατήρ, καταφυγή μου ὁ Υἱός, Σκέπη μου τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον. Τριὰς Ἁγία, δόξα Σοι.

Δεῦτε ἀπὸ θέας Γυναῖκες εὐαγγελίστριαι, καὶ τῇ Σιὼν εἴπατε· Δέχου παρ΄ ἡμῶν Χαρᾶς Εὐαγγέλια, Τῆς Ἀναστάσεως Χριστοῦ. Τέρπου, χόρευε, καὶ ἀγάλλου Ἱερουσαλήμ, τὸν Βασιλέα Χριστόν, θεασαμένη ἐκ τοῦ μνήματος, ὡς Νυμφίον προερχόμενον.


Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013

Ποιός εἶναι ὁ ἄνθρωπος καί πῶς σώζεται. Ἀπό τή διδασκαλία τοῦ γέροντος Πορφυρίου. Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης




Ποιός εναι νθρωπος καί πς σώζεται

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJldrVMuovsxlbQX3XRcMHugY2UbXukfoPOK6mMu9PmYOnHMRe6JTfml0N9YU6oLrK8CGTS3LXl0zoelbQHdKLGCMBddVAYmczsggZPrn8ymFpZI5rHXeqFx21n0XrNrxdg_11rNsuezLs/s320/porfyrios1.png  μακαριστός Γέρων Πορφύριος εχε μία ρθοδοξότατη θεώρηση γιά τόν νθρωπο (νθρωπολογία). 
κτός πό μιά λάνθαστη Χριστολογία–Θεολογία εχε καί μιά βαθειά, ληθινά ρθόδοξη νθρωπολογία–σωτηριολογία.
Τόσο ο
πόψεις του α)γιά το ποιος εναι νθρωπος ( προπτωτικός, μεταπτωτικός, ναγεννημένος ν Χριστ), β)ποιές εναι ο προδιαγραφές τς σωστς του λειτουργίας, σο καί γ)γιά τό ποιός εναι προορισμός του, λα εναι σύμφωνα μέ τήν διδασκαλία τς ρθόδοξης κκλησίας μας.
Ο
λεπτότατες παρατηρήσεις του χουν τεράστια σημασία γιά τόν σύγχρονο, ψυχικά ρρωστο, «χριστιανό».
ντίληψη του γιά τήν μαρτία κφράζεται μέ τή χαρακτηριστική του φράση: « μαρτία κάνει τόν νθρωπο πολύ μπερδεμένο ψυχικά».
  Θεός  κρούει στήν πόρτα τς ψυχς το νθρώπου. «δο στηκα π τν θύραν κα κρούω· ἐάν τις κούσ τς φωνς μου κα νοίξ τν θύραν͵ εσελεύσομαι πρς ατν κα δειπνήσω μετ΄ ατο κα ατς μετ΄ μο.
νικν δώσω ατ καθίσαι μετ΄ μο ν τ θρόν μου»[1], λέγει Κύριος στήν ποκάλυψη. Χριστός κινεται πρτος πρός τόν νθρωπο. νθρωπος ν νοίξει τήν πόρτα τς καρδις του καί ποδεχθε τό φς το Χριστο θεραπεύεται. 
 
λεγε σοφός Γέροντας: « μαρτία κάνει τόν νθρωπο πολύ μπερδεμένο ψυχικά. Τό μπέρδεμα δέν φεύγει μέ τίποτε. Μόνο μέ τό φς το Χριστο γίνεται τό ξεμπέρδεμα. Τήν πρώτη κίνηση κάνει Χριστός. “Δετε πρός με πάντες ο κοπιντες…”. 
Μετά
μες ο νθρωποι ποδεχόμαστε ατό τό φς μέ τήν γαθή μας προαίρεση, πού τήν κφράζουμε μέ τήν γάπη μας πέναντί Του, μέ τήν προσευχή, μέ τά μυστήρια»[2].
νδεικτική τς σοφίας το Γέροντα, τς «νωθεν κατερχομένης», εναι μιά καίρια, σο καί λεπτότατη, νθρωπολογική παρατήρηση του, πού σχετίζεται μέ τήν νθρώπινη βούληση-ατεξούσιο.
λεγε τι, γιά νά κάνουμε τό καλό πρέπει πρτα νά τό πιθυμήσουμε καί νά τό γαπήσουμε. Τό κάθε καλό «νωθεν στι καταβανον, κ το Πατρός τν φώτων»[3]. μως γιά νά τό οκειωθομε προσωπικά, πρέπει νά τό θελήσουμε λεύθερα καί νά τό γαπήσουμε· τότε καί Θεός νεργε.
Γι’ α
τό καί γέροντας δίδασκε: « Θεός κανε τόν νθρωπο νά ζητάει μόνος του νά γίνει καλός, νά τό πιθυμε μόνος του καί νά γίνεται, τρόπον τινα, σάν δικό του τό κατόρθωμα, ν στήν πραγματικότητα, προέρχεται π’ τή χάρι το Θεο. ρχεται πρτα στό σημεο νά τό θέλει, νά τό γαπάει, νά τό πιθυμε καί κατόπιν ρχεται θεία χάρις καί τό κατορθώνει»[4].
Δέ χρειάζεται νά κυνηγμε τό κακό. Δέν κυνηγμε τό σκοτάδι, λλά στρεφόμαστε πρός τό Φς, δηλαδή τόν Χριστό. λεγε, χαρακτηριστικά, στά πνευματικά του παιδιά, γιά νά τά βοηθήσει στή πνευματική τους παλαίστρα: «Γιατί νά κυνηγμε τά σκοτάδια; Νά, θά νάψουμε τό φς καί τά σκοτάδια θά φύγουν μόνα τους.Θά φήσουμε νά κατοικήσει σ' λη τήν ψυχή μας Χριστός καί τά δαιμόνια θά φύγουν μόνα τους... 
 Στήν ψυχή, πού
λος χρος της εναι κατειλημμένος πό τό Χριστό, δέ μπορε νά μπε καί νά κατοικήσει διάβολος, σο κι ν προσπαθήσει, διότι δέν χωράει, δέν πάρχει κενή θέση γι' ατόν»[5].
σωτηριολογία, τρόπος το πνευματικο γώνα γιά τήν κάθαρση, τόν φωτισμό καί τήν θέωση, πού διδάσκει Γέροντας, εναι θεμελιωμένος γιοπατερικά καί πιβεβαιωμένος μπειρικά στή ζωή τν γίων μας. Δίδασκε τι τό διάβολο καί τά πάθη πρέπει νά τά περιφρονομε.  ψυχή εναι σάν να δωμάτιο.
-ν τό δωμάτιο τό γεμίσουμε μέ τό καλό, πο νά χωρέσει τό κακό;... ταν νοίγουμε τό φς, ατόματα φεύγει τό σκότος. Διά τοτο λεγε σοφός καί διακριτικός Γέρων τι τό ργο το νθρώπου εναι νά μπε μέσα στό φς το Χριστο καί νά μήν σχολεται καθόλου μέ τό σκοτάδι, δηλ. μέ τά πάθη, τόν διάβολο καί τόν κόσμο.
 
Χριστός, πού εναι τό πν, κάνει τά πάντα γιά τήν σωτηρία μας. Δικό μας ργο εναι κατάφαση στή Θεία  νέργεια, τό «νοιγμα» πρός τόν Θεόν , τό «Ναί» πού πρέπει νά εναι σταθερό, διαρκές, γνήσιο καί πλρες.
 
νας εναι καλύτερος τρόπος γιά τόν Γέροντα, στε νά μπορομε νά λέμε συνεχς καί σωστά ατό τό «Ναί»: τό νά γαπήσουμε, νά ρωτευθομε τόν Χριστό. «ργο μας εναι» λεγε Γέροντας «νά προσπαθομε νά βρομε ναν τρόπο νά μπομε μέσα στό φς το Χριστο. Δέν εναι νά κάνει κανείς τά τυπικά.
 
οσία εναι νά εμαστε μαζί μέ τόν Χριστό. Νά ξυπνήσει ψυχή καί ν΄ γαπήσει τόν Χριστό, νά γίνει γία. Νά πιδοθε στόν θεο ρωτα. τσι θά μς γαπήσει κι  κενος. Θά εναι τότε χαρά ναφαίρετη. Ατό θέλει πιό πολύ Χριστός, νά μς γεμίζει πό χαρά, διότι εναι πηγή τς χαρς. Ατή χαρά εναι δρο το Χριστο»[6].
Γιά νά γνωρίσουμε μως τόν Χριστό καί νά φωτισθομε πρέπει, πρτα κενος νά μς γνωρίσει, σύμφωνα μέ τόν λόγο το ποστόλου Παύλου[7]. Μς γνωρίζει δέ ταν ταπεινωθομε καί γαπήσουμε νιδιοτελς. 
λεγε σοφός, βιβλικότατος Γέρων: «Τόν Χριστό δέν θά μπορέσουμε νά Τόν γνωρίσουμε, ν κενος δέν μς γνωρίσει. Δέν μπορ νά τά ξηγήσω κριβς ατά, εναι μυστήρια... Οτε μπορομε νά Τόν γαπήσουμε, ν διος δέν μς γαπήσει. 
Χριστός δέν θά μς γαπήσει, μα μες δέν εμαστε ξιοι νά μς γαπήσει. Γιά νά μς γαπήσει, πρέπει νά βρε μέσα μας κάτι τό διαίτερο... Ποιό εναι ατό; Εναι ταπείνωση. ν δέν πάρχει ταπείνωση, δέ μπορομε ν΄ γαπήσουμε τόν Χριστό. Ταπείνωση καί νιδιοτέλεια στή λατρεία του Θεο
"Μή γνώτω
ριστερά σου τί ποιε δεξιά σου". Κανείς νά μή σς βλέπει, κανείς νά μήν καταλαβαίνει τίς κινήσεις τς λατρείας σας πρός τό Θεον. λ΄ ατά κρυφά, μυστικά, σάν τούς σκητές»[8]. Τότε ψυχή θεραπεύεται. Τότε λα λλάζουν.
Γιά νά ρθει Χριστός μέσα στόν νθρωπο πρέπει καρδιά νά εναι καθαρή καί νά πάρχει γάπη καί ταπείνωση. λεγε χαρακτηριστικά: «Πολλοί λένε τι χριστιανική ζωή εναι δυσάρεστη καί δύσκολη, γώ λέω τι εναι εχάριστη καί εκολη, λλά παιτε δυό προϋποθέσεις: ταπείνωση καί γάπη...  
ν ρθει χάρη το Θεο, λοι καί λα λλάζουν, λα μως πού γιά νά ρθει, χρειάζεται πρτα νά ταπεινωθομε!»[9]. λεγε πάλι: «…Μόνος Του θά λθει Χριστός καί θά γκύψει στήν ψυχή μας, ρκε νά βρε ρισμένα πραγματάκια πού νά Τόν εχαριστον, γαθή προαίρεση, ταπείνωση καί γάπη...»[10].
χριστιανική ζωή φαίνεται δύσκολη διότι θέλουμε νά τήν συμβιβάσουμε μέ τήν κοσμική. Δέν θέλουμε νά προχωρήσουμε περισσότερο πό τό πίπεδο το «μέχρι κε πού δέν κολάζει», πως λεγε μακαριστός π. Παΐσιος.
μως ν θέλουμε νά μήν δυσκολευτομε πολύ, θά πρέπει νά ξεπεράσουμε τή μέση δό το Χριστιανο, θά πρέπει νά μήν μαρτάνουμε. λεγε χαρακτηριστικά γωνιστής π. Πορφύριος: «Πρέπει παιδί μου, νά μήν κολουθομε τή μέση δό το Χριστιανο, γιατί ατή εναι πολύ δύσκολη.
 Πρέπει νά ξεπεράσουμε τό στάδιο α
τό καί ν’ νέβουμε ψηλά. Τότε εναι λα εκολα. ταν δέν πέφτουμε σέ μαρτίες τότε εμεθα κτός τς μέσης δο καί εμεθα ο πραγματικοί Χριστιανοί».
Κάποιος τόν ρώτησε: - Πς μπορομε Παππούλη μου, νά γαπήσουμε τόν Χριστό;  γάπη μας πρός τόν Χριστό, παιδί μου, πραγματοποιεται ς ξς: Σηκώνουμε τόν σωτερικό μας αυτό πρός τόν Θεό καί Τόν πικαλούμεθα. Βλέποντας μως τή φύση, τά δένδρα, τά λουλούδια, τά πουλιά, τίς μέλισσες, τά νθη, τή θάλασσα, τά ψάρια, τά στρα, τό φεγγάρι, τόν λιο, καί τά τόσα λλα πέροχα δημιουργήματά Του, στρέφουμε τό νο πρός τόν Θεόν καί δοξάζοντάς Τον μέσα π’ ατά, προσπαθομε νά τά καταλάβουμε πόσο ραα καί θαυμάσια εναι καί γωνιζόμαστε νά τά γαπήσουμε. ταν τά γαπήσουμε λα ατά, τότε γάπη μας νεβαίνει πρός τόν Δημιουργό μας καί τσι πραγματικά καί ληθινά Τόν γαπμε.  
παραίτητη προϋπόθεση εναι γάπη τν δημιουργημάτων, λλά κόμη περισσότερη πρέπει νά εναι γάπη μας πρός τόν συνάνθρωπό μας. Γι’ ατό πρέπει νά πραγματοποιομε πισκέψεις στά Νοσοκομεα, στίς Φυλακές, στά ρφανοτροφεία, στά Γηροκομεα κ.λ.π. καί γι’ ατό τό σκοπό καί μόνο θά πρέπει νά γίνονται ατές. Τότε γάπη μας εναι ελικρινής»[11].
Τήν ταπείνωση καί τήν γάπη, τήν μετάνοια καί τήν πακοή, λα ατά πού δίδασκε, τά εχε πρτα, βιώσει διος καί συνέχισε μέχρι τέλους νά τά ζε. Γέροντας μιλοσε σάν τούς ρχαίους Πατέρες, διότι τόν φώτιζε τό διο γιο Πνεμα, πού φώτιζε καί κείνους.
κάθε νθρωπος, λλά καί λη Δημιουργία, ζητάει τόν Θεό, ζητάει τόν ορανό. «Πάντα δι' Ατο καί ες Ατόν κτισται»[12].  
λα τά ντα στρέφονται πρός τόν Θεό. Ατό διακήρυσσε σεβαστός Γέροντας ταν λεγε: « νθρωπος ζητάει στόν ορανό τή χαρά καί τήν ετυχία. Ζητάει τό αώνιο μακριά π' λους κι π' λα, ζητάει νά βρε τή χαρά στόν Θεό.  Θεός εναι μυστήριο. Εναι σιωπή, εναι πειρος, εναι τό πν. Τήν τάση τς ψυχς γιά τόν ορανό τήν χει λος κόσμος· λοι ζητνε κάτι τό οράνιο. Σ' Ατόν στρέφονται λα τά ντα, στω καί συνειδήτως»[13].
μως καί  νθρωπος εναι να μυστήριο. Φέρει μέσα του λο τό καλό καί λο τό κακό πό τόν δάμ μέχρι σήμερα πως λεγε[14]  γιος καί χαρισματοχος Γέρων. «Γι' ατό» τόνιζε «πρέπει ν΄ ποθάνομε κατά τόν παλαιό νθρωπο καί νά νδυθομε τόν νέο»[15].


[1] ποκ. 3, 20-21.
[2] Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι, ερά Μονή Χρυσοπηγς, ζ΄κδοση, Χανιά 2006, σελ. 368. Στό ξς: Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι ( ταν δέ γίνεται ναφορά σέ κδοση ννοεται Ζ').
[3] γ. ωάννου Χρυσοστόμου,Θεία Λειτουργία.
[4] Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι, σελ. 407-408.
[5]http://www.phys.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/gerontikon/porphyrios_sayings.htm, Κ. Γιαννι­τσιώ­τη: Κοντά στό γέροντα Πορφύριο.
[6] Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι, σελ. 221-224.
[7] Γαλ. 4, 9: "νν δέ γνόντες Θεόν, μλλον δέ γνωσθέντες πό Θεο".
[8] Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι, σελ. 238-239.
[9] http://www.phys.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/gerontikon/porphyrios_sayings.htm, πό τό βιβλίο το Κ. Γιαννιτσιώτη: Κοντά στό γέροντα Πορφύριο.
[10] Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι, σελ. 248-250
[11] ν. Σ. Τζαβάρα, ναμνήσεις πό τόν γέροντα Πορφύριο, τόν διορατικό καί προορατικό πνευματικό μας πατέρα.
[12] Κολ.  1, 16.
[13] Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Βίος καί Λόγοι, σελ. 245.
[14] . π. σελ. 285.
[15] . π. 


ερομόναχος Σάββας γιορείτης
 ΔΣΑ 
http://anavaseis.blogspot.gr/2013/01/blog-post_6333.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου