Έλπίς μου ὁ Πατήρ, καταφυγή μου ὁ Υἱός, Σκέπη μου τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον. Τριὰς Ἁγία, δόξα Σοι.

Δεῦτε ἀπὸ θέας Γυναῖκες εὐαγγελίστριαι, καὶ τῇ Σιὼν εἴπατε· Δέχου παρ΄ ἡμῶν Χαρᾶς Εὐαγγέλια, Τῆς Ἀναστάσεως Χριστοῦ. Τέρπου, χόρευε, καὶ ἀγάλλου Ἱερουσαλήμ, τὸν Βασιλέα Χριστόν, θεασαμένη ἐκ τοῦ μνήματος, ὡς Νυμφίον προερχόμενον.


Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2011

Πόσο επίκαιρος είναι ο πατερικός λόγος στην εποχή μας;(Καλλίστου Γουέαρ)


















Ό πατερικος λόγος, αν καί φαίνεται να μίλησε τους πρώτους αιώνες του χριστιανισμού, σήμερα έχει τη δυνα­τότητα να προσφέρει απαντήσεις στααγωνιώδη υπαρξιακά ερωτήματα των κοινωνιών. 
Δηλαδή ποσό επίκαιρος είναι ό πατερικός λόγος;

Προτού προσχωρήσω στην Ορθόδοξη Εκκλησία, δηλαδή εδώ καί περισσότερα από  πενήντα  χρόνια, ένας  από τουςορθοδόξους  θεολόγους  ό  όποιος  με ένέπνευσε  ιδιαίτερα, ήταν ό πατήρ Γε­ώργιος Φλωρόφσκυ. 

Με εντυπωσίασε ιδιαίτερα  το πρόγραμμα του  "νεοπατερική σύνθεση" καί διαβάζοντας τονεπηρεάστηκα   από  την  επιθυμία  να ωθήσω τη ζωή μου στη σπουδή καί δι­δασκαλία των Πατε'ρων, το οποίο καί έκανα.

 Πρόκειται όμως για ένα νόμιμο καί αναγκαίο ερώτημα. 

Οί  Πατέρες έζησαν χίλια πεντακόσια έως δυο χιλιάδες χρό­νια στο παρελθόν, ζούσαν σε ένα πολύ διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον. 

Τί έχουν να μας πουν σήμερα;

 Κατ' αρχάς, ό πατήρ Γεώργιος Φλωρόφσκυ επέμενε ότι οφείλουμε να μελετούμε τους Πατέρες όχι  αρχαιολογικά, απλά ως φωνές τουαπώτερου  παρελθόντος. 

Όφείλουμε να προσεγγίζουμε τους Πατέρες ως συγ­χρόνους μας. 

Δεν είναι αρκετό απλώς να  επαναλαμβάνουμε το  τί είπαν οι Πατέρες. 

Όφείλουμε να αναρωτιόμαστε τί θα είχαν να πουν για τα σύγχρονα  προβλήματα, εάν ζούσαν στην εποχή μας. 
Κατά συνέπεια, πρόκειται περί ενός    λεπτού  ερμηνευτικού εγχειρήματος, το να είναι κανείς πιστός στο πνεύμα των Πατέρων, άλλ'  ωστόσο να το ερμηνεύει ως ζών πνεύμα· να έπικαιροποιεί τονπατερικό λόγο

Με συνέχει ακόμη μια φράση πού  χρησιμοποιούσε ό πατήρ Γεώργιος Φλωρόφακυ. 

Μιλούσε περί της αποκτήσεως του «νου» των Πατέρων.  

Καί πιστεύω πώς στα ελληνικά ή καλύτε­ρη λέξη για να αποδώσει τη λέξη "νους"είναι η λέξη "φρόνημα"· ο τρόπος σκέψης
Δεν είναι αρκετό να επαναλαμβάνουμε απλά τα λόγια των Πατερών.

Οφείλουμε να εισχωρήσουμε στο εσώτερο πνεύμα τους. 

Καί μιαβασική σκέψη για το πατερικό φρόνημα είναι ή έξης.

Για τουςΠατέρες δεν υφίσταται διάκριση μεταξύ θεολογίας καί προσευχής,μεταξύ δόγμα­τος καί πνευματικότητος

Στή σύγχρονη ακαδημαικήθεολογία κάνουμε τέτοιες διακρίσεις.

Έχουμε τη συστηματικήθεολογία άφενόςκαθώς επίσης ομιλητικήποιμα­ντική καί ηθικήθεολογία κ.ο.κΑυτοί δεν είναι πατερικοί όροι

Εάν πρόκειται να κα­τανοήσουμε τους Πατέρεςοφείλουμε νααναγνωρίσουμε ότι ή προσέγγισή τους ήταν ενωτικήολιστική

Καί ακριβέσταταή θεολογία καί ή προσευχή είναι κατούσίαν ενωμένεςόπως συνήθιζαν να λέγουν οί Πατέρες της ερήμου, "θεολόγος είναιεκείνος που προσεύχεται καί εάν προσεύχεσαι εν άληθείαείσαιθεολόγος". 

Συνεπώςεάν μελετούμε τους Πατέρεςμας λέει ό πατήρ Φλωρόφσκυ,καί πι­στεύω ότι έχει δίκαιοτότε οφείλουμε να τους ρωτάμε ωςσυγχρόνους μας καί να κατανοούμε πώς δεν υφίσταται αληθινήθεολογία ή οποία δεν συνδέεται με την προσευχή.

Ως εκ τούτουπιστεύω ότι εάν εφαρμόσουμε αυτά τα κριτήρια στησπουδή των Πατέρωνθα δυνηθούμε να έχουμε μια ζώσα πατερικήθεολο­γίαή οποία θα προσφέρει λόγους με νόημα στο σύγχρονοκόσμο μαςΑλλοφείλει να μην είναι απλά αρχαιολογική καίακαδημαϊκήΌφείλει να είναι ζώσα

Επίσηςοφείλουμε να λάβουμεύπόψιν μας ότι οι Πατέρες αρύονταν από τη φιλοσοφική καίεπιστημονική σκέψη της εποχής τουςώστεεάν θέλουμε να είμαστε-ως ορθόδοξοιπατερικοί θεολό­γοιοφείλουμε επίσης να είμαστεανοικτοί στίς αντιλήψεις της σύγχρονης επιστήμης καθώς επίσης καίστα κινήματα της σύγ­χρονης δυτικής φιλοσοφίας. 

Αυτός ήταν ότρόπος με τον όποίο θεολογούσαν οι Πατέρες στην εποχή τους καίκατά συνέπειαπροσωπικάή ιδέα μιας νέας πατερικής σύνθεσηςπροϋποθέτει ένα άνοιγμα στη σύγχρονη σκέψη.
Παρόλα αυτά είναι δυνατόν να βρούμε στους Πατέρες κατευθυντήριεςγραμμέςοί όποιες θα μας βοηθήσουν να συνδιαλεχθοϋμε με τοσύγχρονο κόσμο


Από συνέντευξη του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Διοκλείας κ.κ.Καλλίστου Γουέαρ στον π.Γ.Κανάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου