Ἡ Ὀρθοδοξία μας
π.Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας, Δρ. φιλοσοφίας
η) Ἡ σύναξη τῆς Ἐκκλησίας (σελ. 260-262)
Ἡ Ἐκκλησία δέν ἀποτελεῖται
ἀπό ἐπί μέρους ἄτομα πού ζοῦν τή δική τους «θρησκευτική» ζωή, ἀνεξάρτητα ἀπό
τήν κοινωνία τῶν ἀδελφῶν.
Ὁ λαός τοῦ Θεοῦ
συγκροτεῖ τό σῶμα μαζί μέ τόν Χριστό πού εἶναι ἡ κεφαλή. Γιά νά εἶναι λοιπόν μιά θρησκευτική
συνάθροιση Ἐκκλησία πρέπει νά ἔχει αὐτό τό οὐσιαστικό γνώρισμα τῆς ἑνότητας
«μετά τοῦ Κυρίου καί μετά τῶν ἀδελφῶν».
Ὁ ἐκκλησιαστικός
χαρακτήρας μιᾶς συνάθροισης δέν ἐξαρτᾶται ἀπό τόν ἀριθμό ἐκείνων πού εἶναι
συναθροισμένοι. Ἐξαρτᾶται κυρίως ἀπό τήν
παρουσία τοῦ Χριστοῦ. Ἡ παρουσία αὐτή ἐξασφαλίζεται
ἀκόμη καί ἄν στή συνάθροιση παίρνουν μέρος δύο ἤ τρεῖς. Ὅμως πρέπει νά εἶναι
συναθροισμένοι στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ (Ματθ. ιη΄ 20).
Ἀλλά πότε μιά
συνάθροιση γίνεται στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ; Ὅταν πραγματοποιεῖται στό Πνεῦμα τοῦ
Χριστοῦ καί ἀποτελεῖ συνέχεια τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ, γιατί Αὑτός εἶναι ἡ
συναγωγή «εἰς ἕν» τῶν «διεσκορπισμένων» τέκνων τοῦ Θεοῦ» (Ἰω. ια΄ 52). Αὑτός πού δέν συνάγει «μετά τοῦ Χριστοῦ»,
σκορπίζει (Ματθ. ιβ΄ 30. Λουκ. ια΄ 23).
Μιά θρησκευτική συνάθροιση
μπορεῖ νά ὀνομασθεῖ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μόνο ἄν ἔχει σάν ἀποτέλεσμα τήν ἑνότητα
καί ὄχι τή διάσπαση τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος σπεύδει νά γράψει στούς Κορινθίους γεμάτος φροντίδες γιά τήν σωτηρία του: «Πρῶτα ἀκούω ὅτι συγκεντρώνεσθε ὡς Ἐκκλησία («συνερχομένων ὑμῶν ὡς Ἐκκλησία»), ὑπάρχουν μεταξύ σας διαιρέσεις» (Α΄ Κορ. ια΄ 18).
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος σπεύδει νά γράψει στούς Κορινθίους γεμάτος φροντίδες γιά τήν σωτηρία του: «Πρῶτα ἀκούω ὅτι συγκεντρώνεσθε ὡς Ἐκκλησία («συνερχομένων ὑμῶν ὡς Ἐκκλησία»), ὑπάρχουν μεταξύ σας διαιρέσεις» (Α΄ Κορ. ια΄ 18).
Εἶναι χαρακτηριστικό
πώς ὁ ἀπόστολος Παῦλος δέν καταδικάζει μόνο ἐκείνους πού εἶχαν ἐκλέξει γιά
θρησκευτικό ἀρχηγό τόν ἴδιο τόν Παῦλο ἤ τόν Ἀπολλώ ἤ τόν Κηφᾶ, ἀλλά καί ἐκείνους
πού ὑποστηρίζαν πώς εἶναι ὀπαδοί τοῦ Χριστοῦ, χωρίς νά ἔχουν ἀγάπη καί ἑνότητα
μέ τούς ἀδελφούς (Α΄ Κορ. α΄12). Ἡ θέση τοῦ ἀποστόλου πρός αὐτούς εἶναι σαφής:
«Μεμέρισται ὁ Χριστός;» (Α΄ Κορ. α΄ 13).
Δέν μπορεῖ κανείς νά εἶναι τοῦ Χριστοῦ ἄν δέν εἶναι ταυτόχρονα καί μέ
τούς ἀδελφούς τοῦ Χριστοῦ. Τό μεγαλύτερο
ἔγκλημα μέσα στήν Ἐκκλησία εἶναι ἡ διαίρεση, τό σχίσμα.
Ὅταν μιλοῦμε γιά μία
χριστιανική Ἐκκλησία, λόγου χάρη γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Κορίνθου, δέν ἐννοῦμε ἀνθρώπινη
ὀργάνωση. Ἡ χριστιανική κοινότητα
συγκροτεῖται μέ τή μυστική συμμετοχή τοῦ ἀνθρώπου στό ἀναστημένο καί θεωμένο σῶμα
τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι ἡ κεφαλή ὁλόκληρου τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας.
Πρόκειται
γιά κοινότητα πού καθιέρωσε ὁ ἴδιος ὁ Θεός καί συγκροτεῖται μυστηριακά μέ τό ἅγιο
βάπτισμα καί τή θεία εὐχαριστία (Α΄ Κορ.
ιβ΄ 12-14, ι΄16. Ἐφεσ. δ΄ 4-6).
Ἡ σύναξη λοιπόν τῆς Ἐκκλησίας
δέν εἶνα ἁπλῶς σύναξη ἀνθρώπων χριστιανῶν, ἀλλά ἡ σύναξη στήν ὁποία ἐκφράζεται ἡ
πραγματικότητα τοῦ ἑνός σώματος τοῦ Χριστοῦ καί πραγματώνεται ἡ ἑνότητα τοῦ
σώματος μέ τήν Κεφαλή.
Ἀκόμη καί ἄν ἡ σύναξη αὐτή περιλαμβάνει μόνο δύο ἤ τρεῖς,
εἶναι σύναξη τῆς Καθολικῆς ἐκκλησίας, ἀφοῦ ἐκεῖ βρίσκεται ὁ Χριστός, ἡ Κεφαλή
τοῦ ὅλου σώματος.
Ἀπόσπασμα ἀπό τό βιβλίο :
«Ἡ Ὀρθοδοξία μας».
Ἔτος 1994
σελίδες 260 -262
Τῆς Ὑπηρεσίας Ἐνημερώσεως Διαλόγου καί Πολιτισμοῦ τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν
σέ συνεργασία μέ τήν Πανελλήνια Ἕνωση Γονέων διά τήν Προστασία
τοῦ Ἑλληνορθόδοξου Πολιτισμοῦ, τῆς Οἰκογενείας καί τοῦ Ἀτόμου.
http://anavaseis.blogspot.com
Διαβάστε περισσότερα αποσπάσματα από το βιβλίο πατώντας Η Ορθοδοξία μας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου